peri majestic the real

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2023

Ναι! Αξίζει κανείς να υποκλίνεται στη μυσταγωγία του χιασμού, ιδίως όταν αυτός λαμβάνει χώρα στο άπλετο, ελληνικό φως!



9.14 και 9.23,

  1. Ναι! Αξίζει κανείς να υποκλίνεται στη μυσταγωγία του χιασμού, ιδίως όταν αυτός λαμβάνει χώρα στο άπλετο, ελληνικό φως!

  2. Μακριά από τις δυτικότροπους, ιδεολογικούς φενακισμούς της camera obscura! Γιατί αλλιώς καταλήγουμε σε άλλη μια εγελιανή άρση της αδυσώπητης πραγματικότητας, που ιστορικώς γεννά τέρατα (δογματισμό, φανατισμό, στυγνό ολοκληρωτισμό), όταν δεν μηρυκάζουμε τις φασματικές υποστάσεις του ιδεατού! Νομίζω, ψάχνουμε την εν-ύλωση του οράματος! Λαθεύω; Εδώ χρειάζομαι τα φώτα σας, γιατί όντως τελώ ολιγόπιστος και απονευρωμένος, μεσούσης άλλης μιας -από τις πολλές- παράκρουσης του διπολικού αυτοματισμού που “χτύπησε” ξανά με υποβολιμιαίους συμψηφισμούς και τα ρέστα τον αλαλάζοντα α/ημι-μαθή (“να φύγει αυτός να έρθει ο άλλος”, “ποιός έφαγε τα περισσότερα” κ.ο.κ και δεν εννοεί ότι όλοι τους είναι πλοκάμια του ίδιου αδηφάγου κι αιμοβόρου τέρατος κι οι προσπάθειες τους σύντονες προς την εξαπάτησή του και τον αφανισμό του).

  3. Ναι! Πανίσχυρο εργαλείο ο χιασμός, ανθρωπολογικά, πολιτισμικά, ιστορικά, ειδωμένος. Χιασμικό το “οράν” (οπτικό χίασμα ως το σφηνοειδές οστό) μας, το “κινείν” (πυραμιδικό χίασμα μεταξύ προμήκους και νωτιαίου μυελού). Χιασμική και η “ενόραση” των μυστών/μυώπων (όταν συστέλλουν τους μύες του ματιού για να δουν με ακρίβεια τη μεγάλη εικόνα κι όχι το δέντρο), Εμβληματικώς χιασμικά τα αναγραμματισμένα mantras των τελευταίων στα μαγικά τελετουργικά καθαρμού (όταν δραστηριοποιείται το δεξί εγκεφαλικό ημισφαίριο και το μεταιχμιακό σύστημα). Ο χιασμός ως κορυφαίος στυλοβάτης ολόκληρης της προφορικής και γραπτής παράδοσης, δια της απομνημόνευσης και της εξηγητικής υπόμνησης, ως παραγωγική λοκομοτίβα διαλεκτικού στοχασμού, ως εργαλείο ρητορικής και ιδεολογικής χειραγώγησης, ως ερμηνευτικό κλειδί ψυχοπαθολογίας, ως απογείωση καλαισθητικής ιδέας, καλούπι και μήτρα κοινωνικής διάδρασης!

  4. Φεύ! Μπορούμε εμείς να αξιοποιήσουμε αυτό το υπερόπλο (το χιασμό), σε επίπεδο θεσμών, πρακτικών, τεχνολογίας; Λυπηρή η απάντηση! Ποιός διαβάζει χιασμικά, κυκλικά σήμερα κι όχι γραμμικά και μονοδιάστατα; Ποιός δύναται να χρησιμοποιήσει αυτό το παντοδύναμο αντικλείδι και στους 4 μορφοτύπους του: σταυρός (στιβαρά διευθετημένη αμοιβαιότητα), αντανάκλαση/καθρέπτης (σύγχυση, αρνητισμός, ματαιωμένη δράση, παράλυτη βούληση), κύκλος (κίνηση χωρίς σημείο διαφυγής), σπείρα (εναγκαλισμός παράδοξου που διανοίγει μια δυνητικά ακατάπαυστη υπέρβαση των νοητικών περιορισμών). Εμείς, απογυμνωμένοι από παιδεία, εγκαταβιώνουμε (black humour από τα έγκατα της επιβίωσης, γιατί ψευτοζούμε που έλεγε κι ο Eliot) χρόνια, δεκαετίες, αιώνες τώρα με τον πλέον οδυνηρό τρόπο και στα 4 καλούπια του δικού τους χιασμού: σταυρωμένοι, καρφωμένοι στις κάσες μας, μονήρεις και εσωστρεφείς, αδρανείς μέσα στο καλειδοσκόπιο των προβολών μας, δέσμιοι ενστίκτων, αλυσοδεμένοι πλέον και στα κουτιά των οθονών τους, φαύλοι στο σισύφειο δράμα μας, βομβαρδισμένοι από τα πυρά των παραδόξων/αντιφάσεων της προπαγάνδας τους που έχει φέρει τούμπα όλες τις ανθρωπολογικές και -αλίμονο πλέον- “οργανικές” μας βεβαιότητες...Πεδουκλωμένοι στο δικό τους θανάσιμο-γενο/εθνο/νοο-κτόνο σπιράλ τρόμου, που μας αφανίζει σαν μαύρη τρύπα! Εγκλωβισμένοι στις συμφορές που αμόλησε το “κουτί της Πανδώρας” κι αποδείχτηκε κι αυτό χοάνη και κιμαδομηχανή, ναυαγισμένοι σε μια άλλη σχεδία της Μέδουσας, γαντζωμένοι από τη σωτηριολογική σανίδα της ελπίδας που όμως πάντα σχεδόν ...μας ξεβράζει στις ακτές της “καλής προαίρεσης” και στο “κόκκινο χαλί” της Κόλασης!

  5. The ruddy temper, the hammer
    Of red and blue, the hard sound—
    Steel against intimation—the sharp flash,
    The vital, arrogant, fatal, dominant X.
    Wallace Stevens “The Motive for Metaphor”, 1947.



  6. Στακάτος, εκκωφαντικός, εξοργιστικός ήχος. Από το σφυροκόπημα της αποκρουστικής πραγματικότητας. Από την παραλυτική ανημπόρια της δύστοκης αλλαγής. Θυμός, οργή, αγανάκτηση, ολιγοπιστία, παραίτηση. Περιπαθής προσκόλληση στις σκιές; Ανάπηρο όραμα; Ποιά παραδοξότητα, ποιός Αστάθμητος Παράγοντας Χ, ποιό “Σχήμα Λόγου” θα μας κάνει έξωση από το φρενοκομείο τους, θα μας οδηγήσει αληθινά από τη Στάση στην Έκ-σταση; Ποιά θρυαλλίδα θα βάλει φωτιά στη μπαρουταποθήκη του χιασμού τους; Ποιός θα κολυμπήσει στα άδυτα του χιάσματος και θα σείσει τους ενύπνιους, ποιός θα αναδιατάξει τη δραματική, εσωτερική δυναμική του; Ποιός θα ενεργοποιήσει τις αφομοιωτικές του έλξεις και θα κατευθύνει τη ροή της αμοιβαιότητας (ή ομοειδείας) εντός του; Ποιός θα καρπωθεί το δυναμισμό της ανατροπής/αντι-μεταβολής, ποιός θα αφουγκραστεί τις “διχαλώσεις” των τυχαιοτήτων του σχήματος, ποιός θα ποδηγετήσει τα “διχαστικά” του διλήμματα, ποιός θα δαμάσει τις παραγωγικές εντάσεις των αλληλοδιαπλεκόμενων σπειρών του, ποιός θα τιθασεύσει το ξέφρενο άτι του κυκλώνα που κατακλύζει και καταστρέφει τα πάντα στο διάβα του; Ολόκληρος κόσμος με τη μέγιστη μεταφυσική ισχύ ο χιασμός, δίχως άλλο: ο κόμβος, το σημείο καμπής (ζεύξης-διάζευξης) όπου συναντώνται οι ράβδοι του σχήματος και λαμβάνει χώρα η αντιμετάθεση. Ποιός θρονιάζεται εκεί είναι το ζήτημα και με μια κίνηση του χεριού ξεκινά ή σταματά την περιδίνηση, ανοίγει ή τυφλώνει το μάτι του κυκλώνα...


  7. Όχι δεν ψάχνουμε σωτήρες... ο ζωτικός και μοιραίος, ο αλαζών και δεσπόζων“X” (“an obstruction, a man / Too exactly himself,” γράφει πάλι ο Stevens στο “The Creations of Sound”) είμαστε εμείς κι αυτό που μπορούμε να γίνουμε πριν από το Τέλος, καθώς όλες αντιθέσεις εφορμούν Aπό και προς το Μέσον του χιάσματος. Στον Μέσον στο κέντρο οφείλει να ανέλθει μια ολόκληρη, ηθικά παιδευμένη και γλωσσικά/στοχαστικά αμφιδέξια κοινωνία, μόνον αυτή έχει αυτή τη δύναμη, όταν μάθει να αποστηθίζει και να λέει την “αλφαβήτα” ανάποδα από το ωμέγα στο άλφα, να διαβάζει κυκλικά από αριστερά προς δεξιά και τανάπαλιν μέσα στις ίδιες γραμμές. Τότε η κοσμοθέαση γίνεται όραμα, και το όραμα πράξη...κι ο Θησέας σκοτώνει ξανά το Μινώταυρο και διαφεύγει από το Λαβύρινθο.

3 σχόλια:

  1. Περι τελευταία είχα πιστέψει ότι η ιστοσελίδα σου αρχισε να κάνει κοιλιά όχι σε επίπεδο αρθρων αλλά σε επίπεδο σχολίων , και ως δια μαγείας διάβασα το σχόλιο που ανήρτησες σε αρθρο και πολύ καλά έπραξες, ειλικρινά έχει πολύ ποιότητα και βάθος ο ανώνυμος σχολιαστης, και προφανέστατα η στόχευση είναι συγκεκριμένη, ουδεμία σχέση με σωτήρες, μεσσίες, κλπ φληναφήματα, Δεν θέλω να πω κάτι άλλο , προχωράμε ακάθεκτα, απροσκύνητοι, ασυμβίβαστοι, αλλά με γνώση ότι τίποτε δεν χαρίζεται από κανέναν, όλα ανατρέπονται από ανθρώπινη παρέμβαση και απλά χρειάζεται το εργαλείο αφύπνισης που είναι η συσσωρευμένη γνώση του καθενός μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ πάλι,μόλις άρχισα να διαβάζω το παραπάνω σάν σχόλιο,το άφησα στις πρώτες παραγράφους..
    Μία σύγχυση διέκρινα και ένα χάος. Δίχως να καταλήγει και δίχως να εξηγεί.
    Λές και πήρε μολύβι για να γράψει έκθεση και να εντυπωσιάσει.
    Οταν δέ το είδα και αναρτημένο,είπα "ενταξει",απλα θεώρησες περί πώς κάτι θέλει να πεί ,και το άφησες στήν κρίση και γνώση του καθενός..
    Λίγο "ντοστογιέφκυ" κατάσταση,και κατάθλιψη..
    Τέλος πάντων,τέτοιους καιρούς που ζούμε ,ότι ναναι,θα βρίσκουμε,και το μόνο που θα μας γλυτώσει είναι το μυαλό μας ,από ,σαβούρες,που κάποιος τίς βλέπει χρυσό και κάποιος απλά τις προσπερνάει.
    Η αλήθεια είναι πώς ούτε κατάλαβα τι θέλει να πεί ,και που καταλήγει..Θα είμαι "μειωμένης" αντίληψης προφανώς,και δέν "πιάνω" τόν "θησαυρό".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μεγάλε εδώ κάποιοι δεν μπορούν να αποστηθίσουν κανονικά την αλφαβήτα , περιμένεις να την πούν ανάποδα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΒΕΝΙΖΕΛΙΣΜΟΣ …ο «Μινώταυρος» από την Κρήτη

  ΒΕΝΙΖΕΛΙΣΜΟΣ… …ο «Μινώταυρος» από την Κρήτη, που —εδώ κι έναν αιώνα— «τρώει» τα παιδιά ΟΛΩΝ των Ελλήνων !!!… …Το «βουβό» ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ ε...