«Είμαστε ευγνώμονες για τις επενδύσεις σας στην Πορτογαλία», έλεγε τον Νοέμβριο ο υπουργός Υποδομών της χώρας, Πέντρο Νούνο Σάντος, στον πρόεδρο της τουρκικής εταιρείας Yilport, Ρόμπερτ Γιουκσέλ, ο οποίος μόλις είχε ανακοινώσει επένδυση 124 εκατ. ευρώ για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό λιμένα εμπορευματοκιβωτίων στη Λισσαβώνα. «Επενδύστε κι άλλο, επενδύστε όσο μπορείτε», δήλωνε χαρακτηριστικά ο Νούνο Σάντος, αλλά η αλήθεια είναι ότι ο Γιουκσέλ δεν μπορεί να επενδύσει πολλά περισσότερα, γιατί έχει ήδη αγοράσει επτά λιμάνια στην Πορτογαλία. Σε αυτά περιλαμβάνονται το λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της πρωτεύουσας, αλλά και το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το Λεϊξόες στο Πόρτο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle. Το 2016 η Yilport, που ανήκει στον επιχειρηματικό όμιλο Yildirim, είχε αγοράσει τις άδειες εκμετάλλευσης από την πορτογαλική εταιρεία Tertir, η οποία μέχρι τότε διαχειριζόταν τα λιμάνια της χώρας χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.
Ως αντάλλαγμα για την παραχώρηση των λιμανιών μέχρι το 2038, η Yilport υποσχέθηκε να προχωρήσει σε επενδύσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ. Μέχρι εδώ όλα καλά. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα. Εάν ήταν Ρώσος, ο Ρόμπερτ Γιουκσέλ θα αποτελούσε χαρακτηριστικό δείγμα ολιγάρχη. Διατηρεί στενή φιλία με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και μέσα σε λίγα χρόνια έχει μετατρέψει την οικογενειακή του επιχείρηση σε όμιλο παγκόσμιας εμβέλειας. Στην Πορτογαλία λειτουργεί εκτός συναγωνισμού, ενώ έχει ήδη αποκτήσει συνολικά 21 λιμάνια σε όλο τον κόσμο και θεωρείται ένα από τα κορυφαία ονόματα παγκοσμίως στον κλάδο των μεταφορών και των συστημάτων διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας. «Η απόφαση για παραχώρηση των λιμανιών στους Τούρκους έγινε μάλλον με αμιγώς οικονομικά κριτήρια», σημειώνει ο Ζοζέ Πέντρο Τεϊξέιρα Φερνάντες από το πορτογαλικό Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων (IPRI). «Απλώς, είχαν καταθέσει την καλύτερη προσφορά». Ωστόσο, ο Φερνάντες αμφιβάλλει εάν η απόφαση ήταν σωστή.
«Μέχρι στιγμής τα οικονομικά μεγέθη είναι ικανοποιητικά. Επενδύθηκαν πολλά χρήματα και αποκτήθηκε χρήσιμη τεχνογνωσία», επισημαίνει, για να συμπληρώσει ωστόσο ότι «τα λιμάνια ανήκουν στις στρατηγικές υποδομές, που μπορούν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν ως μέσο πολιτικής πίεσης». Με τη Yilport στο τιμόνι τα πορτογαλικά λιμάνια έγιναν ανταγωνιστικότερα. Ο λιμένας εμπορευματοκιβωτίων του Πόρτο θεωρείται ο αποδοτικότερος στην Ιβηρική Χερσόνησο. Στο παρελθόν τα λιμάνια είχαν παραλύσει από τις απεργίες. Τώρα η Yilport προσπαθεί να μετατρέψει τα πορτογαλικά λιμάνια σε πρώτο σταθμό υποδοχής για τα πλοία από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αλλά έτσι εντείνεται η εξάρτηση της χώρας από τους ξένους επενδυτές. Μετά τη διάσωση της πορτογαλικής οικονομίας από την Ευρωζώνη μεγάλο μέρος των ενεργειακών υποδομών εξαγοράστηκε από Κινέζους, ενώ τώρα έρχεται η σειρά των Τούρκων να επενδύσουν στα λιμάνια
.Πηγή: Deutsce Welle
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου